Południowy Tyrol: mimo pandemii nowe kolejki

Pandemia pandemią, a Południowy Tyrol zamierza powitać najbliższą zimę (i gości swoich stacji narciarskich) nie tylko, co zrozumiałe, szczególnymi środkami antywirusowej ostrożności, ale także nowymi kolejkami linowymi.

Pisałem tu niedawno o programie ograniczających zagrożenie epidemią, który zamierza wprowadzić Alta Badia, jeden z najsłynniejszych kurortów zimowych Południowego Tyrolu. Okazuje się, że region nie rezygnuje również z należącego do jego tradycji programu inwestycyjnego.

Otóż nadchodzącej zimy narciarze odwiedzający Południowy Tyrol będą mogli skorzystać z nowych kolejek linowych m.in. w Kronplatz oraz 3 Zinnen Dolomites. Rozpoczynają się także prace nad budową nowej kolejki King Laurin w ośrodku Carezza.

I tak goście Kronplatzu z obszarów Olang / Valdaora, Rasen-Antholz / Rasun-Anterselva i Hochpustertal / Alta Pusteria będą mogli dostać się na szczyt tej charakterystycznej góry zmodernizowaną wersją gondoli Olang 1+2 . Oparta na technologii firmy Doppelmayr Italia kolejka poruszać się ma z prędkością 6,5 m na sekundę i w godzinę może przewieźć 3900 osób. Olang 1+2 będzie nie tylko najszybszym, ale także jednym z najwygodniejszych wyciągów prowadzących bezpośrednio z doliny na szczyt.

Atrakcją może być też jej wygląd – zaprojektował ją Cornelius Schlotthauer wywodzący się ze słynnego zespołu Zaha Hadid Architects (to jego szefowa zaprojektowała Mountain Messner Museum na szczycie Kronplatz właśnie).

Z kolei w nieodległym obszarze 3 Zinnen Dolomites nowością sezonu ma być Helmjet Sexten, czyli dziesięcioosobowa gondola wybudowana w miejsce kolejki linowej Monte Elmo Sesto, która służyła stacji przez niemal 40 lat, bo od 1981 r. Argumentem za decyzją o tej inwestycji było i to, że w tym czasie ponaddwukrotnie powiększyła się liczba kilometrów tras ośrodka – dziś narciarze mogą korzystać ze 115 km przygotowanych stoków (obsługuje je 31 gondoli i wyciągów). Architektonicznym atutem tej z kolei gondoli będzie to, że stacja na szczycie została, jak to tylko możliwe, ukryta w zboczu – widoczne są jedynie tunele, przez które wjeżdżają i wyjeżdżają gondole, oraz korytarz, którym opuszczają ją narciarze.

I wreszcie słowo o jednym z największych obecnie przedsięwzięć architektonicznych w Południowym Tyrolu – budowie kolejki linowej King Laurin.

Autorem projektu jest lokalny architekt Werner Tscholl. Dziesięcioosobowa gondola będzie przedłużeniem wyciągu krzesełkowego Tschein na Moser Alm z pieszym połączeniem z jeziorem Karersee / Lago di Carezza. Kolej długości 1807 m umożliwi pokonanie 560 różnicy poziomów w ledwie 6,5 minuty – na grań masywu Rosengarden, czyli 2337 m n.p.m. Ruszyć ma już w grudniu!

PS Oczywiście wszystko teraz musi być ogłaszane z zastrzeżeniem: o ile corona-19 pozwoli… Straszne to.