Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
W śniegu i po śniegu - Krzysztofa Burnetki zimowy styl życia, czyli góry, narty, deska… i cała reszta W śniegu i po śniegu - Krzysztofa Burnetki zimowy styl życia, czyli góry, narty, deska… i cała reszta W śniegu i po śniegu - Krzysztofa Burnetki zimowy styl życia, czyli góry, narty, deska… i cała reszta

1.10.2014
środa

Ischgl inwestorem sezonu…

1 października 2014, środa,

… w każdym razie w Tyrolu. W tej topowej (w skali zresztą całych Alp) stacji zimowej ruszyć ma wkrótce zaawansowana technologicznie gondola, która wywozić będzie narciarzy z centrum wioski na szczyt Pardatschgrat (2624 m n.p.m.). Kosztowała 40 milionów euro.

3-S Pardatschgratbahn A2 w Ischgl

3-S Pardatschgratbahn A2 w Ischgl


3-S Pardatschgratbahn A2, bo tak nazwano nową kolej, zawieszona jest na trzech linach, co ma uodparniać ją nawet na silny wiatr. W każdej z trzydziestu jeden kabin mieści się dwudziestu ośmiu pasażerów. W efekcie w ciągu godziny do ważnego logistycznie punktu austriacko-szwajcarskiego obszaru narciarskiego Silvretta Arena dostać się będzie mogło 2800 narciarzy. Nowa kolejka zastąpi na tej trasie czteroosobowe ledwie gondole, służące zresztą gościom Ischgl już od niemal ćwierć wieku.

Górna stacja kolejki (sierpień b.r.)

Górna stacja kolejki (sierpień b.r.)

O jej poziomie inżynieryjnym świadczy choćby to, że w porównaniu do podobnych trójlinowych kolejek pokonywać ma największą na świecie różnicę poziomów – 1251 m bez stacji pośredniej. Na dodatek z wioski na szczyt podróż potrwa tylko 9 minut.

Pozwolenie, poświadczające zgodność inwestycji z nader surowymi w Tyrolu regulacjami chroniącymi środowisko, stacja otrzymała ledwie w czerwcu ubiegłego roku. Budowa ruszyła niemal od razu. A kiedy w grudniu miałem okazję być w dolinie Paznaun, widziałem już w centrum miasteczka zarys betonowej konstrukcji dolnej stacji.

Dolna stacja 3-S Pardatschgratbahn A2 w centrum Ischgl

Dolna stacja 3-S Pardatschgratbahn A2 w centrum Ischgl

Skądinąd nie tak dawno pisałem tu także („Ekologiczna kolej graniczna”, 14 października ub.r.) o innej wielkiej inwestycji w tej okolicy: wybudowanej w minionym sezonie za 18,5 mln euro kolejce linowej na Piz Val Gronda (2812 m n.p.m.). Dzięki niej Silvretta Arena powiększyła się nie tylko o przygotowywaną przez ratraki trzykilometrową czerwoną trasę zjazdową, ale – co istotniejsze – w obecnej strategii rozwoju stacji, o 100 ha dostępnego z wyciągu obszaru do jazdy terenowej.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop
css.php