Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
W śniegu i po śniegu - Krzysztofa Burnetki zimowy styl życia, czyli góry, narty, deska… i cała reszta W śniegu i po śniegu - Krzysztofa Burnetki zimowy styl życia, czyli góry, narty, deska… i cała reszta W śniegu i po śniegu - Krzysztofa Burnetki zimowy styl życia, czyli góry, narty, deska… i cała reszta

21.09.2013
sobota

Kappl: technologia kontra lawiny

21 września 2013, sobota,

W tyrolskiej dolinie Paznaun (to w niej leżą m.in. popularne także wśród polskich narciarzy Ischgl, Kappl i Galtür) ruszyły prace nad pilotażowym programem ochrony regionów narciarskich przed lawinami.

Dolina Paznaun i Kappl

Okazuje się, że dla ośrodków narciarskich sezony obfite w opady nie muszą oznaczać samych zysków. Niosą bowiem z sobą zwiększone koszty odśnieżania, a nadto grożą… mniejszą liczbą gości.

Przekonała się o tym minionej zimy dolina Paznaun, kiedy to masy padającego śniegu spowodowały chaos komunikacyjny w okolicy. Ba, dolina przez kilka dni była odcięta od świata, a w efekcie odnotowała spadek odwiedzających ją turystów.

6 stycznia lawina „Ulmicher Bachli” zasypała lokalną, ale popularną wśród narciarzy drogę B188 z Pians przez Kapll i Ischgl do Galtür (pod śniegiem znalazły się też trzy przejeżdżające akurat samochody, lecz na szczęście nikomu nic się nie stało).

Już w minionych latach organizacje zajmujące się turystyką w Paznaun oraz miejscowi politycy domagali się zabezpieczenia potencjalnie lawiniastych miejsc w tym rejonie.

Dopiero jednak teraz decydenci przekonali się o skali niebezpieczeństwa.
W rezultacie w zajmującym się ochroną przeciwlawinową wydziale austriackiego Ministerstwa Środowiska powstał projekt całościowego zabezpieczenia tej okolicy (w tym drogi B188) przed mogącym zejść z gór śniegiem.

W newralgicznych miejscach mają zostać zainstalowane urządzenia do sztucznego wywoływania lawin, co pozwoli służbom drogowym i ratowniczym przynajmniej częściowo kontrolować sytuację, bo ewentualne jej naturalne zejście nie będzie miało tak wielkich rozmiarów jak do tej pory.

Poza tym na zboczach doliny zostaną wybudowane dodatkowe tamy i płotki antylawinowe, by zabezpieczyć nie tylko szosę, ale także domostwa i inne budynki.

„Wszyscy właściciele gruntów zgodzili się na prace ziemne na należącym do nich terenie. Po zakończeniu budowy grunty zostaną zresztą scalone” – zapewniał w lokalnych mediach burmistrz Kappl, Helmut Ladner. Deklaruje przy tym, że w jego gminie ta część planu zostanie zakończona jeszcze przez sezonem zimowym 2013/14.

O skali przedsięwzięcia świadczy zaś choćby to, że tamy przeciwśnieżne mają mieć na niektórych fragmentach pięć metrów wysokości. Trzeba też częściowo przesunąć drogę (prace zaczną się wiosną przyszłego roku), a nawet koryto płynącego doliną potoku.

Koszt tego pilotażowego programu sięga 2,1 milionów euro (ale sama gmina Kappl wyłoży jedynie 170 tys. euro).

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop
css.php