Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
W śniegu i po śniegu - Krzysztofa Burnetki zimowy styl życia, czyli góry, narty, deska… i cała reszta W śniegu i po śniegu - Krzysztofa Burnetki zimowy styl życia, czyli góry, narty, deska… i cała reszta W śniegu i po śniegu - Krzysztofa Burnetki zimowy styl życia, czyli góry, narty, deska… i cała reszta

8.09.2010
środa

Austria myśli o sezonie (II): Sölden

8 września 2010, środa,

W cyklu prezentującym nowości tyczące tras, wyciągów, instalacji naśnieżających, restauracji itp., jakie czekają w nadchodzącym sezonie gości 5 lodowcowych stacji Tyrolu pora na popularne w Polsce Sölden (skądinąd jeszcze kilka lat temu mało kto stawiał tam na gości z Polski – miejsce uchodziło za na tyle ekskluzywne, że dostępne tylko dla gości z Zachodu…).

Sölden chwali się nie tylko swoimi trzema trzytysięcznikami (tzw. BIG3: Gaislachkogl, Tiefenbachkogl i Schwarze Schneid) oraz obszarem narciarskim z 150 km tras obsługiwanych przez 34 wyciągi. Reklamuje się także jako „najgorętsze miejsce w Alpach” (to z racji setek klubów i pubów oraz mocno zabawowej atmosfery stacji). Odpowiedzialny za promocję regionu Christian Schnöller podkreśla, że Sölden jest również zawsze technologicznie najbardziej „do przodu” w Austrii. Dowodem mają być m.in. tegoroczne inwestycje, których wartość sięgnęła aż 38 mln euro.

Tyle kosztowały przede wszystkim dwie nowe kolejki na Gaislachkogl, jeden z trzech tamtejszych trzytysięczników. Najpierw ośmioosobowe gondolki, osadzone na jednej linie, zabierać będą narciarzy i snowboardzistów z wysokości 1663 m n.p.m.  na 2174 m n.p.m. Liczącą ponad 2 km trasę (i  811 m różnicy poziomów) pokonają w niespełna 7 minut. Przepustowość sięgać ma do 3600 osób na godzinę, co jest rekordem w skali światowej (obecna kolejka w ciągu godziny wwoziła 1800 pasażerów). 

Ze stacji środkowej na szczyt (3040 m n.p.m.) zabierać będzie chętnych kolejka trzylinowa 3-S-Bahn. Opiera się na 2 linach nośnych, a wagoniki transportowane są w górę przez jedną linę ciągnącą – jest to najwyżej wjeżdżająca kolejka o takiej konstrukcji na świecie. Poruszać się ma z taką samą prędkością , jak ta na I odcinku, pomimo że na tym odcinku różnica wysokości jest jeszcze większa, bo  wynosi 864 m.
W sumie przejazd obu odcinków – czyli ponad 3 km o różnicy poziomów 1677 m – zajmie ledwie 12 minut.

 Górna stacja gondoli 3-S-Bahn (3040 m n.p.m.)

Największe problemy technologiczne wynikały z faktu, ze ostatnia podpora na górnym odcinku musiała zostać osadzona na skale – wiecznej zmarzlinie. Wymagało to od konstruktorów uwzględnienia ruchów cechujących taki rodzaj podłoża.  Na dodatek ukształtowanie terenu determinowało wielkość ostatniej podpory: musiała mieć ona 50 m wysokości, podobnej długości ma jej ramię, na którym zawieszone są liny. Wyjściem okazało się osadzenie fundamentu na elastycznych legarach, pozwalających mu przesuwać się na odcinku ok. 60 cm. Ponadto fundamenty składają się z 6 osobnych części, co gwarantować ma odpowiednie balansowanie całej konstrukcji, a więc jej stabilność pomimo ruchów podłoża. Dość powiedzieć, że fundament ostatniej podpory 3-S-Bahn jest 28 razy większy od standardowego fundamentu podpór używanych w wyciągach gondolowych, a lina ciągnąca wymaga napędu o mocy 30 razy większej niż zwykle.
Gondole ruszą w grudniu 2010 r.

Kolejną nowością sezonu będzie Zentrum Shuttle. To mini kolejka, pozwalająca w zaledwie 3 minuty dostać się z centrum Sölden do Innerwald – obszaru narciarskiego popularnego głównie wśród początkujących. Mieszczące 40 pasażerów w pełni automatyczne wagoniki poruszać się będą na szynach umieszczonych na wysokich podporach. W połączeniu z panoramicznymi kabinami umożliwi to także na podziwianie okolicy. Przejazd jest oczywiście bezpłatny.

 Wagonik Zentrum Shutlle

I wreszcie, na wysokości 2900 m n.p.m. u stóp Tiefenbach Gletcher ruszyła budowa gigantycznego (35 tys. metrów kwadratowych powierzchni) zbiornika na wodę pochodzącą z topniejącego lodowca. Inwestycja ma zostać ukończona w ciągu 3 lat – zbiornik stanie się ważnym źródłem wody dla systemu sztucznego zaśnieżania Sölden. Z racji skali przedsięwzięcia, warto będzie opisać je kiedyś dokładniej.

 Początki budowy zbiornika pod lodowcem Tiefenbach

Sezon w Sölden rozpocznie się w weekend 8-10 października tradycyjną już imprezą „Maxxx Mountain Gletscherstart”: będzie można podczas niej zarówno przetestować najnowsze kolekcje sprzętu zimowego czołowych firm, jak potańczyć na lodowcu w takt granej tam na żywo muzyki…

Z kolei od 22 do 24 października w Sölden odbędą się – również już tradycyjnie – pierwsze zawody alpejskiego Pucharu Świata FIS 2010. Co ciekawe, w Sölden kobiety i mężczyźni jadą slalom gigant po tej samej trasie.

I wtedy już na dobre trzeba będzie zacząć myśleć o nartach 2010/11, prawda?

 

 

 

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 1

Dodaj komentarz »
  1. W Sulden na Madritsch, obok schroniska już 3 lata temu wybudowano duży zbiornik na wodę do naśnieżania. W grudniu mógł Pan go nie widzieć pod lodem i śniegiem.
    Co do kolejek, to największe wrażenie na mnie zrobiła piętrowa kolejka na 180 osób w Samnaun. Niestety nie jechałem.
    Pozdrawiam.

  2. Redaktorze
    Mam pytanie, gdzie zniknęły komentarze Pani Moniki i mój pod poprzednim tematem o Pitztal?. Czyżby w Polityce dziłała cenzura?
    Pozdrawiam

  3. To mea culpa: otóż przychodzi mnóstwo spamu, który muszę usuwać ręcznie. Czsami się zagalopowuję i daję komendę „usuń jako spam” wobec poważnych komentarzy. Przepraszam

  4. Reklama
    Polityka_blog_komentarze_rec_mobile
    Polityka_blog_komentarze_rec_desktop
  5. Zbiornik na wodę w Soldzie/Sulden widziałem – tyle że jest dużo mniejszy niż ten palnowany w Soelden. A co do kolejek, to w Alpach wrażenie robi kilka: choćby ta piętrowa łączaca La Plagne z Les Arcs albo kolej w Val Thorens I wreszcie: z Chamonix na de l’Aiguille du Midi…. Wrażenie robiła też stara kolejka na Kasprowy Wierch – poważnie: nowa kompletnie mnie rozczarowuje

  6. Co do kolejki na Kasprowy to wrażenie robia na mnie kolejki do kolejki, latem 3 lipca bylo 4 godziny, słownie :CZTERY. Tak na marginesie , to nigdy nie jechałem. Zastanawia mnie jedno, dlaczego w Alpach, i to w samym środku parku narodowego , w Sulden, można coś wybudować, a w Tatrach nawet nie można sztucznie naśnieżać stoków? Czy tatry sa dla ludzi, czy ludzie dla Tatr? A może TPN jest państwem w państwie. Że już o jalichś sporach o tereny i blokowanie tras nie wspomnę. Dotyczy to rownież bliskich mi Beskidów. Latem widziałem zagrodzony szlak i tabliczkę „teren prywatny”.
    A teraz coś milszego (znów ten Sulden). Sezon zimowy w Sulden rozpocznie się 30 Pażdziernika i będzie trawał do 8 maja. W dniach 20-27. listopada będzie „Tydzień testowy nart”, można będzie spróbować jazdy na nowych produktach wszystkich (prawie) renomowanych firm, oraz spotkać takie gwiazdy (choć nie wiem czy to wlaściwe słowo), jak : Annemarie Moser – Proel z Austrii, Marc Girardelli z Luksemburga i Gustav Thoeni z Trafoi. Podaję link gdzie można sie więcej dowiedzieć :http://www.sulden-info.com/news.php
    Pozdrawiam

  7. Chodząc po górach szkockich, Lake District w Anglii czy Snowdonii w Walii, często spotykałam się z zakazami przejść ścieżkami zaznaczonymi w mapach Ordinance Survey jako oficjalne. A to kontestowanie jakiegoś „right to p a s s”, a to samowolka „private, no rambling” a to, a tamto, a owo…

    Tatry oczywiście są dla ludzi – dla przyszłych pokoleń też.
    Maleńka perełka – polska część zmieściłaby się bez ‚wystawania’ w jednej alpejskiej dolinie (stwierdziła niedawno pod innym Politykowym blogiem Polka-Helwetka).

  8. P.S. Przepraszam za rozstrzelony druk w jednym słowie. To nie ‚dobrowolna’ decyzja edytorska – Politykowy wordpress cenzuruje ponoć naszą przyzwoitość* – i właśnie mi malowniczo ‚zeżarło’ komentarz. Miałam kopię (ctrl_a; ctrl_c) i szybko zgadłam, które słówko mogłoby być inkryminowane… tak, tak, z tych samych powodów nie da się tu przeprowadzić normalnym trybem „do druku” nazwiska pewnego bardzo znanego felietonisty i blogera… 😀
    Niech żyje obyczajność! 😀
    _____
    *o czym dowiedziałam się zaledwie tydzień temu, a proceder trwa od dawna

  9. Pingback: Blog narciarski Krzysztofa Burnetki » Archiwum bloga » Ruszyli!

css.php