Kolej w Jasnej z nagrodami

Uruchomiona tej zimy na stokach Chopoka w Jasnej gondola Biela Púť-Priehyba zdobyła aż dwie nagrody w prestiżowym na Słowacji konkursie architektonicznym „Budowa Roku 2022”.

Dość powiedzieć, że jest to jego już XXVIII edycja, a firmuje ją Stowarzyszenie Rozwoju Słowackiej Architektury i Budownictwa – ABF Slovakia we współpracy z Ministerstwem Transportu i Budownictwa Republiki Słowackiej i innymi partnerami z branży. W finale konkurowało 16 projektów architektonicznych z całej Słowacji. Budynek kolei linowej w Jasnej uhonorowano aż w dwóch kategoriach: „Nagrody Publiczności” oraz „Nagrody za wyjątkowe i postępowe rozwiązanie projektowe”.

Wiele mówi i to, że budowa rozpoczęła się we wrześniu 2021 r., a pierwsi narciarze skorzystali z niej już 3 grudnia 2022 roku (pochwalę się, że jechałem w pierwszym wagoniku podczas pierwszego dostępnego publicznie kursu kolejki – co tu oczywiście opisałem).

15-osobowe gondolki mogą w ciągu godziny wywieźć na Priehybę 2800 narciarzy, bo pokonanie 933 m (przy ponad 200 metrach różnicy poziomów) zajmuje ledwie cztery minuty. Co ważne, podobnie jak gondola na szczyt także ta na Priehybę zamocowana jest na dwóch linach nośnych, co pozwoli na kursowanie również podczas silniejszych wiatrów – a te w Niskich Tatrach są dość częste.

Jury doceniło „oryginalną koncepcję nieregularnej i różnorodnej konstrukcji inżynierskiej” kolejki „w wymagającym środowisku górskim z ograniczonymi możliwościami dostępu” oraz „precyzyjny sposób rozwiązania szczegółów technicznych”.

Inwestycja kosztowała ponad 17 mln euro, ale znacznie przyspieszyła i uprościła transport na Chopok. Znaczenie ma też wysoki standard ekologiczny kolejki oraz to, że jest przyjazna osobom niepełnosprawnym i rodzicom z dziećmi.

Dolna stacja na Bielej Púti jest architektonicznie i funkcjonalnie połączona z budynkiem Central Jasná – Wschód. Została zaprojektowana jako trzykondygnacyjny budynek, w którym na dwóch dolnych piętrach znajdują się pomieszczenia techniczne, biurowe oraz miejsca parkingowe. Najwyższe piętro służy jako stacja do wsiadania i wysiadania pasażerów. Znajduje się tu także dyspozytornia dolnej stacji oraz garaż i pomieszczenie serwisowania kabinek kolejki. Technologię samej gondoli dostarczyła firma Doppelmayr.

Po ogłoszeniu rezultatów konkursu prezes zarządu właściciela kolejki, czyli spółki Tatry Mountain Resorts, Igor Rattaj mówił: „Z jednej strony po wielu latach Jasna wreszcie doczekała się kolejki linowej, która stworzyła po północnej stronie bezpośrednie połączenie na Chopok, z drugiej strony pokazaliśmy, że ośrodek o międzynarodowych parametrach zasługuje na inne, wyjątkowe podejście nawet przy budowie tak powszechnej rzeczy jaką jest kolejka linowa. Świetnie, że została doceniona nie tylko przez publiczność, ale także przez ekspertów”.