Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
W śniegu i po śniegu - Krzysztofa Burnetki zimowy styl życia, czyli góry, narty, deska… i cała reszta W śniegu i po śniegu - Krzysztofa Burnetki zimowy styl życia, czyli góry, narty, deska… i cała reszta W śniegu i po śniegu - Krzysztofa Burnetki zimowy styl życia, czyli góry, narty, deska… i cała reszta

8.12.2019
niedziela

Nowa na Kaunertal, pierwsza w Austrii

8 grudnia 2019, niedziela,

W weekend na tyrolskim lodowcu Kaunertal pierwsi narciarze mogli skorzystać z nowej gondoli Falginjochbahn. To kluczowa inwestycja sezonu – i pierwsza konstrukcja typu funifor w całej Austrii.

O technicznych detalach nowej kolejki już tu swego czasu pisałem, ale przypomnę: funifor to opatentowany system firmy Doppelmayr / Garaventa. Zapewnia wyjątkową skuteczność pracy kolejek linowych w wymagającym terenie – na dużych wysokościach i w trudnych warunkach pogodowych. Wszystko to dzięki, po pierwsze, szerokiemu rozstawowi dwóch lin nośnych. Kluczową cechą konstrukcji jest, jak tłumaczy producent, lina holownicza. Składa się z dwóch pojedynczo splatanych części i na każdej stacji odchyla się wokół osobnych pionowych prowadnic: dwóch w stacji napędowej (dolnej) i dwóch w stacji powrotnej (górnej). Ma to dodatkowo poprawiać stabilność i płynność pracy.

fot. Kaunertaler Gletscher/Media

Elementem systemu są także niskie (jak to nazywa Doppelmayr: kompaktowe) budynki obu stacji – nie dość, że można je szybciej wybudować także w wysokich górach, to jeszcze nie ingerują zanadto w krajobraz.

Funifor Falginjochbahn na Kaunertal zastąpiła wyciągi orczykowe Weißseeferner I i II. Dolna stacja zlokalizowana jest w pobliżu parkingu przy Gletscherrestaurant na 2750 m n.p.m., a górna na Falginjoch, czyli 3113 m n.p.m.

fot. Kaunertaler Gletscher/Media

Gondola ma 2 km długości, przy czym – co istotne – na odległość taką przypadają ledwie dwie podpory (orczyki miały ich aż 32!). Podczas podróży przez 1,5 km można w efekcie podziwiać widok lodowca niemalże bez zakłóceń.

fot. Kaunertaler Gletscher/Media

Przejazd trwa niespełna 4 min (zamiast dotychczasowych 12). Nie wspominając już o komforcie jazdy na siedząco w ciepłej gondoli (o powierzchni 25 m kw.) zamiast na zawsze mniej wygodnym orczyku. Wreszcie – zgodnie z zasadą od lat obowiązującą na Kaunertaler Gletscher gondole są w pełni dostosowane do potrzeb narciarzy niepełnosprawnych. Mogą oni na swoich monobobach korzystać z kolejki bez żadnej asysty!

PS Przy okazji: na poziomie Gletscherparkplatz (czyli wysokości 2750 m n.p.m.) leży obecnie 190 cm śniegu, a w okolicach Falginjoch jest go 250 cm.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop
css.php