Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
W śniegu i po śniegu - Krzysztofa Burnetki zimowy styl życia, czyli góry, narty, deska… i cała reszta W śniegu i po śniegu - Krzysztofa Burnetki zimowy styl życia, czyli góry, narty, deska… i cała reszta W śniegu i po śniegu - Krzysztofa Burnetki zimowy styl życia, czyli góry, narty, deska… i cała reszta

27.06.2019
czwartek

Strategia PKL na lata (III) – Jaworzyna Krynicka i inne stoki

27 czerwca 2019, czwartek,

Polskie Koleje Linowe SA (PKL) ogłosiły właśnie plan inwestycji na zarządzanych przez firmę stokach narciarskich. Prócz Kasprowego Wierchu, Gubałówki i Butorowego plany obejmują m.in. Jaworzynę Krynicką i Polanicę. Oraz ekspansję w Bieszczadach.

Przypomnijmy założenia konceptu: strategia obejmuje lata 2019-25. Sprowadza się nie tylko do modernizacji kolejek PKL i wytyczania nowych tras narciarskich (bądź przeprofilowania dotychczasowych), ale także do unowocześnienia należących do PKL ośrodków hotelowo-gastronomicznych w Tatrach i Beskidach.

Argumentem za operacją na taką skalę – będzie to bowiem największy program inwestycji w historii PKL – są prognozy intensywnego wzrostu popytu na rynku usług turystycznych w Polsce (wedle analityków tylko do 2021 r. średnioroczne tempo wzrostu sięgać ma 10 proc.).

Prócz sztandarowych stoków PKL, czyli zboczy Kasprowego, zmiany dotyczyć mają największego ośrodka spółki, którym jest Jaworzyna Krynicka. To stacja najczęściej wymieniana w pierwszej trójce rankingów ośrodków narciarskich, oferująca ponad 8 km tras zjazdowych (w tym najdłuższy snowpark i oświetloną nartostradę w kraju) – oraz śnieg utrzymujący się wedle gospodarzy czasem do 150 dni w roku.

PKL chce tam w 2022 r. wybudować nową sześcioosobową kolej krzesełkową „Izwór” o długości ok. 1 km. Zapewni ona dodatkowy dostęp do tras ośrodka (zwłaszcza że wytyczona ma być nowa droga dojazdowa i parking). Rok później krzesełka zostaną postawione także równolegle do istniejącej gondoli, co też powinno przyspieszyć wjazd na szczyt. Wyciągiem krzesełkowym zastąpiony zostanie ponadto orczyk obsługujący dotąd górny odcinek trasy 2. Rozbudowana ma być wreszcie infrastruktura hotelowo-gastronomiczna w rejonie dolnej stacji. Szacowany koszt inwestycji na Jaworzynie Krynickiej sięgnie 100 mln zł.

Zmiany czekają również Palenicę. I tak PKL zamierza wybudować kolej gondolowo-krzesełkową Przystań Flisacka-Palenica i wytyczyć tam dośnieżaną (niebieską) trasę narciarską. Nastąpić to ma w 2024 r., a prognozowane koszty wyniosą ponad 40 mln zł.

Spółka chce również unowocześnić swoje mniejsze ośrodki, czyli krynicką Górę Parkową, Mosorny Groń i Górę Żar. Wedle komunikatu będą one „podlegały bieżącej modernizacji w zakresie infrastruktury kolei linowych oraz obiektów gastronomicznych”.

PKL zamierza w końcu zdobyć przyczółki w Bieszczadach. Pierwszym ma być budowa kolei gondolowej i wieży widokowej w Solinie (co roku nad zalew soliński przyjeżdża ok. 1,4 mln turystów). Powstać mają w 2022 r., a jej szacowany koszt to 60 mln zł.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop
css.php