Strategia PKL na lata (II) – Gubałówka i Butorowy

Ujawniony ostatnio przez Polskie Koleje Linowe SA (PKL) plan inwestycji na zarządzanych przez firmę stokach narciarskich obejmuje też popularne swego czasu stoki Gubałówki i Butorowego Wierchu.

Przypomnijmy założenia: strategia na lata 2019-25 zakłada modernizację kolejek PKL i wytyczanie nowych tras narciarskich (bądź przeprofilowanie dotychczasowych) oraz unowocześnienie należących do PKL ośrodków hotelowo-gastronomicznych w Tatrach i Beskidach. PKL zamierza także zdobyć przyczółki na nowym terenie – w Bieszczadach. Łączny koszt inwestycji przekracza 400 mln zł.

Argumentem za operacją na taką skalę – to największy program inwestycyjny w dziejach PKL – są prognozy intensywnego wzrostu popytu na rynku usług turystycznych w Polsce. Wedle analityków tylko do 2021 r. średnioroczne tempo wzrostu sięgać ma bowiem 10 proc.Prezentowałem już detalicznie pomysły PKL dotyczące Kasprowego Wierchu. Teraz pora na inne zakopiańskie stoki będące pod zarządem spółki.

I tak plany PKL odnośnie do Gubałówki (o zacnym wkładzie tej góry w historie rodzimego narciarstwa pisałem z okazji jubileuszu kolejki na szczyt) obejmują przede wszystkim modernizację budynku stacji dolnej oraz wybudowanie w jej sąsiedztwie „regionalnej restauracji”. Przebudowana ma być jednak również restauracja przy stacji górnej. Wszystko dokonać się powinno do 2023 r., a szacowany koszt to ok. 25 mln zł.

Ale może najważniejsze jest, że „mając na względzie historycznie narciarski charakter Gubałówki (…)”, PKL gotowe są „wspierać inicjatywy mające na celu przywrócenie stoków i współpracować w tym zakresie z lokalnymi władzami”. Spółka zastrzega jednak zaraz, że zależy to od uzyskania „zgód właścicieli nieruchomości” oraz opracowania planu zagospodarowania przestrzennego.

Strategia PKL przewiduje też „rewitalizację turystyczną” Butorowego Wierchu. Najpierw chce… zbudować na Butorowym wieżę o wysokości 45 m z dwoma tarasami widokowymi, a także „budynek techniczny kolei” i „część gastronomiczną”. Koszt to ok. 10 mln zł, a prace potrwają w latach 2021-22. W komunikacie spółki pojawia się jednak również zdanie, że „istniejąca tam kolej krzesełkowa, stworzona w latach 60. XX w., funkcjonuje obecnie w ograniczonym zakresie jedynie w wysokim sezonie letnim”, a zresztą „jest bliska technicznemu zużyciu”. PKL zapowiada w związku z tym, że „weryfikuje plany wymiany kolei linowej i stworzenia dodatkowych atrakcji w tym ośrodku”. Tyle że nie precyzuje, co to znaczy.

Ciąg dalszy – dotyczący m.in. Jaworzyny Krynickiej – nastąpi.