80 lat stuknęło…
… kolejce linowej na Kasprowy Wierch. Obchody urodzin trwać mają… okrągły rok.„Niech Pan Bóg da zdrowie temu, co wymyślił tę kolejkę, którą można świat opuścić i po piętnastu minutach znaleźć się tak wysoko, że ręką można dotknąć słońca” – apelował Edgar Norwerth, wybitny polski (acz urodzony w Szwajcarii, a wykształcony w Rosji) projektant, urbanista i teoretyk architekt epoki modernizmu.
Pan Bóg powinien dać zdrowie ówczesnemu prezesowi Polskiego Związku Narciarskiego Aleksandrowi Bobkowskiemu, bo to on jest uznawany za inicjatora budowy kolejki. Tak się bowiem na dodatek złożyło, że równocześnie był wiceministrem transportu. I zięciem prezydenta Ignacego Mościckiego, co tez okazało się mieć znaczenie, bo pomysł rychło stał się prestiżową inwestycją II RP.
Ale błogosławieństwo należy się też Annie i Aleksandrowi Kodelskim, którzy zaprojektowali budynki poszczególnych stacji: w Kuźnicach, na Myślenickich turniach i samym Kasprowym.Inż. Kodelski został ponadto prezesem i dyrektorem technicznym spółki „Towarzystwo Budowy i Eksploatacji Kolei Linowej Zakopane (Kuźnice) – Kasprowy Wierch”, powołanej na potrzeby przedsięwzięcia (wśród udziałowców znaleźli się m.in. PKP, Orbis, stocznia gdańska oraz Towarzystwo Krzewienia Narciarstwa i Liga Popierania Turystyki). Prace projektowe w terenie rozpoczęły się wiosną 1934 r. Kierownikiem budowy został inż. Medard Stadnicki, który podjął się karkołomne, zdawałoby się, wyzwania: prace miały być bowiem zakończone ledwie w 7 miesięcy. Błogosławieństwo należy się wreszcie ponad tysiącu robotników, bo to ich trud sprawił, że idea stała się ciałem.
Sama budowa, ale i kontrowersje, które budziła, godna jest osobnego opisania. Będzie ku temu okazja, bo obchody rocznicowe mają potrwać aż rok. Będzie też okazja przedstawić plany obecnych jej włodarzy, czyli Spółki Polskie Koleje Linowe – m.in. detale modernizacji wyciągu na Goryczkowej i projektowanego na szczycie Kasprowego tunelu.
Teraz tylko o pierwszym akcencie jubileuszu: otóż w holu stacji górnej można już oglądać okolicznościową wystawę interaktywną, pokazująca historię i detale techniczne kolei. Z czasem po różnych miastach kraju (m.in. Krakowie, Warszawie, Łodzi, Poznaniu i Sopocie) przejechać ma interaktywny wagonik PKL, w którym przy pomocy gogli VR będzie można odbyć podróż po Kasprowym. W ramach obchodów organizowane być mają ponadto plenerowe wystawy poświęcone tej jedynej w Polsce wysokogórskiej kolejce linowej. PKL i Tatrzański Park Narodowy przygotowały też specjalny program edukacyjny dla młodzieży.