Polska kolejka… w Vorarlbergu
Od tej zimy Nova i Hochjoch – dwa obszary narciarskie Voralbergu – zostaną połączone dwiema nowoczesnymi gondolkami. W efekcie Silvretta Nova stanie się największym terenem narciarskim tego topowego regionu austriackich Alp. W budowie kolejek mieli zaś udział Polacy.
Budowa górnej stacji nowych gondoli Silvretta Nova
Konstrukcje betonowe górnej stacji (położonej na wysokości 2000 m n.p.m.) są bowiem dziełem firmy BIS Multiserwis z podopolskich Krapkowic. Należy ona do koncernu Bilfinger Berger Industrial Services GMbH (zatrudniającym ponad 28 tys. pracowników i osiągającym prawie 3 mld euro rocznych obrotów).
Tony stali i betonu transportowano ciężarówkami i helikopterami, a żeby zdążyć z oddaniem inwestycji na rozpoczęcie sezonu robotnicy pracowali czasami na okrągło przez całą dobę. Ogółem przedsięwzięcie kosztowało ok. 30 mln euro. O tym, jak piękna jest voralberska Silvretta, pisałem tu w styczniu w relacji z Austrostrady („Narty o świcie – to jest to!”, 11 stycznia b.r. ).
Polski wkład w alpejskie instalacje zimowe nie ogranicza się już zatem do popularnych swego czasu wyciągów Pomagalskiego (skądinąd emigranta). I dobrze!