Nowości francuskie

Nowe bądź zmodernizowane kolejki i wyciągi, przeprofilowane trasy, a także ułatwienia dla niepełnosprawnych narciarzy, rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo  jazdy i… darmowe WiFi na stacjach niektórych kolejek – tak do sezonu 2012/13 przygotowały się stacje Alp francuskich. Oto parę przykładów z ośrodków najbardziej popularnych wśród polskich miłośników sportów nart i deski (i link do pełnej listy nowości).

Méribel, czyli „oś” Trzech Dolin

I tak, w Courchevel (rejon Trzech Dolin) działa nowy, tzw. wyprzęgany (więc wygodniejszy i bezpieczniejszy) sześcioosobowy wyciąg krzesełkowy na Biollay. Stopniowo unowocześniana jest również kolejka linowa Saulire. A trasy obsługuje 58 nowych armatek śnieżnych – zapewnione jest m.in. naśnieżanie popularnej czerwonej nartostrady Creux oraz prowadzącego do apartamentów Courchevel 1850 zjazdu Cospillot.

Po wprowadzeniu z sukcesem patentu Magnestick-Kids (zabezpiecza dzieci przed zsunięciem się z wyciągu) na krzesełkach w Courchevel stosowany ma być teraz także system Magnestick-Bar (blokada barierki). Z kolei przy dolnych stacjach wyciągów zostały zainstalowane wejścia przeznaczone dla niepełnosprawnych.

W Les Menuires (również Trzy Doliny) wyprzęgane krzesełka (sześcioosobowe) z regulowaną przepustowością (od 1800 do 2600 osób na godzinę) zastąpiły mający już 30 lat wyciąg na Reberty (mógł przewieźć w godzinę ledwie 600 osób).

Wreszcie w uchodzącej za „oś” Trzech Dolin Méribel ruszyła nowa gondola na Plattières. Jest nie tylko szybsza od dotychczasowej, ale ma też większe kabinki (każda ma 10 miejsc siedzących). W efekcie czas przejazdu skróci się aż o 60 proc. (9 min zamiast 22), a przepustowość wzrośnie z 2000 na 2800 osób na godzinę. Gondola pokonuje dystans 3178 metrów i 734 metrów różnicy poziomów.

W Méribel powstał też nowy wyciąg La Saulire. Jedzie się nim 12 minut. Zastąpił starą kolejkę gondolową z 1982 r., prowadzącą przez słynny korytarz Tournier. Warto przypomnieć, że w minionym sezonie zbudowano inny odcinek tzw. Saulire Express – efektem jest szybka kolej z robiącą ponoć wrażenie także pod względem nowatorskiej architektury stacją początkową.

W La Plagne największe zmiany dotyczą wyciągów i tras. I tak, czteroosobowe krzesełka Bécoin zastąpiono sześcioosobowymi, zdemontowano krzesła Biolley i kilka przestarzałych orczyków, a nadto zmieniono położenie dolnej stacji krzesełek Colorado. Obok tego ostatniego wytyczona została trasa dla początkujących. Przeprofilowano także końcowe odcinki nartostrad wiodących do Plagne Centre.

W Val d’Isere krzesełka Fontaine Froide na Bellevarde zostały zastąpione nowym, wyprzęganym wyciągiem sześcioosobowym o przepustowości 3000 osób na godzinę. Na dodatek jego stacja końcowa jest ulokowana nieco wyżej niż poprzednio.

A w rejonie Solaise w maju 2013 roku rozpocząć się ma budowa kolejnej kolejki gondolowej 3S (czyli używającej trzech lin, co pozwala na kursowanie przy dużo mocniejszym wietrze). Powstać ma tam jedna stacja początkowa dla dwóch kolejek gondolowych (działającej od kilku lat oraz tej projektowanej). Val d’Isère stanie się wtedy jedyną stacją narciarską w Europie mającą dwie duże koleje gondolowymi o 3 linach.

Za granią, w Tignes, czyli w drugim ośrodku wchodzącym w skład rejonu Espace Killy, wymieniono na wygodniejsze kabiny w kolejce Funitel de Péclet (19 miejsc siedzących lub półsiedzących). Poprawiła się też jej przepustowość (sięga 2400 osób na godzinę). Val Thorens chwali się nadto bezpłatnym WiFi na 18 stacjach swoich wyciągów.

W nieodległym, a pięknym i zacisznym, Les Arcs powstała za to Wioska Igloo przeznaczona dla grup zorganizowanych, które chciałyby w takiej scenerii organizować seminaria, imprezy integracyjne itp. Spółka Caméléon Organisation sugeruje, że to pierwsza tego typu atrakcja w Alpach. Tyle że już minionej zimy widziałem podobną – i to z widokiem na najpiękniejszy szczyt świata, czyli Matterhorn, jako że było to w szwajcarskim Zermatt.

A w popularnym w Polsce od lat Les 2 Alpes nowy wyprzęgany wyciąg krzesełkowy Diable zastąpił kolejkę linową Diable. Łatwiej teraz dotrzeć ze stacji do sektora Crêtes. Co ważne: jedno z sześciu miejsc wyposażone jest w poduszkę zabezpieczającą dla dzieci.

Szczegóły tyczące nowinek w innych stacjach (m.in. Avoriaz, Morzine, Les Orres, La Rosiere)
można znaleźć na stronie Francuskiej Organizacji Turystycznej France Guide.