Dużo luźniej na Kronplatzu

W południowotyrolskim Kronplatz/Corones zamiast – jak gdzie indziej – powiększać liczbę miejsc w gondolkach… zmniejszają ją. Po prostu: gościom ma być jeszcze wygodniej! Nowy trend?

Od sezonu 2011/2012 pasażerowie kolejki Miara zamiast z 12-osobowych gondolek będą wywożeni na górę kabinami z jedynie 8 miejscami. Przestrzeni będzie zatem więcej, a że kolejka poruszać się może z większą prędkością (zamiast 5 m/s będzie jeździć 6 m/s), więc przepustowość się nie zmniejszy. W podobny sposób zmodernizowano gondolkę na Col Toron. Tu liczbę miejsc w każdej kabince zmniejszono z 11 do 9, równocześnie podwyższając prędkość, z jaką porusza się wyciąg. I znowu: skutkiem jest większy komfort, a na dodatek w tym przypadku przepustowość nie tylko się nie zmniejszyła, lecz wzrosła do 2600 osób na godzinę. 

Szefowie stacji na pytanie o taką strategię jej rozwoju, najpierw przytaczają stare niemieckie powiedzenie, że „kto odpoczywa, ten rdzewieje”, po czym dodają, że wyciągi w Corones/Kronplatz tak dużo pracują, że łatwo nie zardzewieją, ale szybko mogą stać się przestarzałe. Dlatego stale trzeba je modernizować.

Podobnie jest zresztą jest z instalacjami dośnieżającymi. Nic dziwnego, że żadna spośród działających tu 264 armatek nie ma więcej niż 6 lat. W efekcie pod względem infrastruktury Corones/Kronplatz może chlubić się mianem jednego z najnowocześniejszych ośrodków zimowych świata.

W Corones/Kronplatz modernizowane mają być nie tylko wyciągi czy armatki, ale i trasy. Tym razem celem jest poprawa bezpieczeństwa. Na nadchodzący sezon przemodelowane zostały, na przykład, najwęższe miejsca popularnej niebieskiej Costa i czerwono-czarnej Pre da Peres. Wytyczono także alternatywną wersję Col Toron w pobliżu tzw. Schapskurve. Skądinąd wijąca się obszernymi pętlami ze szczytu do Reischach/Riscone czarna Herrnegg nie dość, że ma homologację do zawodów FIS, to równocześnie znalazła się w czołówce rankingu najpiękniejszych tras karwingowych w Alpach poważanego w narciarskim światku pisma „Skimagazin”.

Na poczucie bezpieczeństwa gości stacji wpływać ma również… supernowoczesne i czynne 7 dni w tygodniu centrum ortopedyczno-traumatologiczne przy dolnej stacji kolejki w Reischach/Riscone.